Alla inlägg under september 2012

Av Therese Jonsson - 26 september 2012 12:01

Barnet

Barnet växer och växer. Nu börjar proportionerna likna ett nyfött barn. Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer. Nu är det trångt därinne, men barnet kan fortfarande slå kullerbyttor och röra sig ganska fritt. Många mammor säger att om barnet rörde sig mycket i magen är det aktivt även utanför.

Vikt 1 600 gram.


Mamma

Nu har tre fjärdedelar gått av din graviditet, bara tio veckor kvar. Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sånt som du gissar att du inte hinner sedan. Gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören. Barnets tyngd kan göra det svårt att hålla balansen. Försök tänka på hållningen så att du inte får belastningsskador. Försök att äta allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.




Hos barnmorskan/kontroller

Har ni fått inbjudan till föräldrakurs? Om inte, fråga barnmorskan! Hon kan informera dig om var, när och hur. De flesta barnmorskemottagningar erbjuder idag föräldrakurser i grupp. Kurserna kan gestalta sig lite olika beroende på vilken barnmorskemottagning man går på, antingen i mindre eller större grupper som träffas en eller flera gånger. Under träffarna brukar man ha en förlossningsförberedande del men även diskutera ämnen som graviditeten, amning, förädraskap, relationer mm. Det brukar vara deltagarnas frågor och önskemål som formar innehållet i träffarna.




Av Therese Jonsson - 25 september 2012 16:06

Sjukskriven ännu 6 veckor till, inflammation i musklerna bak i ryggen.

SKREK verkligen rätt ut när hon trök på punkterna.. 

sen efter dom 6 veckorna är det bara 4 kvar som jag får ta ut föräldrarpening på isf.


Var till barnmorskan igår, hjärtljudet låg på 145 & var 29 lång.

Sen fick vi reda på att bebis har vänt på sig, så den ligger neråt! 

Vart lite lättnad faktiskt, har hört SKRÄCK historier om vändningar på bebisen att det ska göra ont.. 

Min lilla plutt börjar bli stor.. Tänk när jag fick reda på att jag var gravid, då läste jag igenom hela "appen"

på telefonen om graviditet vecka för vecka & drömde mig fram till iallafall vecka 30 och här står jag nu!


Har börjat sortera kläderna i stl ordning, vissa på skötbordet & större i byrån!

Har även funderat ut vad jag ska ha för kläder i väskan, dock inte pakat än!!! 

(lika bra jag skriver det, annars får jag höra de från andra håll)


Har fått en kasse kläder av svärmor & svärfar med bebiskläder det har köpt också.

Vi som hade snålt om overall, fick en sådan av dem också. 


Idag ska vi äta hos mamma, Jag, Erik, Daniel & barnen. 

Det tackar vi ju för! 


Känner mig förkyld & har gjort hela graviditeten typ. 
Är mest snuvig nu, men har haft halsont & massa annat. 


Fick iallafall pengar från fsk idag, tack gode gud att de godkände mig.

Vet inte hur jag hade gjort annars. Men må lov & säga att jag fick en bra handläggare.

Hon förstod mig PRECIS & det brukar man inte höra där ifrån alltid. 



Snälla ge mig ork att ORKA städa ett helt hus....

Min ork & trötthet pallar inte, inte min rygg heller.

Får ta pö om pö helt enkelt.



Puss & Kram


Av Therese Jonsson - 19 september 2012 14:08

   

Magbild både sidan & fram.


Ska berätta för er mina fina vänner, när jag såg att jag började få bristningar BRAST det för mig..

Jag visste ju att det skulle komma med graviditeten men det kändes så ledsamt.

Jag sa till Erik " Jag vill inte vara gravid mer!! " Jag vart så deppig.

Men nu när det har gått någon vecka så tycker jag " jag får ju nått bra av det, min pojkvän tycker ju om mig ändå!"

För det är såna ord han säger som att han inte bryr sig eller det gör INGENTING att de blir så. 

Det är såna ord som stärkt mig! Tack älskling.   

Av Therese Jonsson - 18 september 2012 14:43

Otroligt...

11 veckor!! kvar till förlossning, allting går så snabbt just nu. 

Fick nyss reda på + på stickan & var nyss och skrev in mig på MVC.. 

Men det är tur att det är några veckor kvar så man hinner fixa allt, 

SÄGER BARA TUR att vi köpte lite saker tidigare här.

Det är fan i mej inte billigt med alla bebis saker.

Så det tipset ger jag er..

Annars får ni slänga ut flera tusen typ på en gång, bättre att dela upp det. 


Igår kväll började mitt hjärta rusa iväg för jag vart så nervös inför att jag snart ska föda..

Jag har massor av tankar hur det kommer bli, svårt eller lätt?

Vanlig förlossning eller kommer de bli akutkejsarsnitt? 

Jag drömmar massa olika hela tiden.. 



Av Therese Jonsson - 18 september 2012 14:40

Barnet

Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

Vikt 1 400 gram.


Mamma

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.



Pappa/partner

Har du och din partner börjat boa än? Boande innebär att hemmet och rutinerna iordningställs och ses över inför den nya familjemedlemmens ankomst. Ni kanske köper barnvagn, skötbord, vagga och spjälsäng. Tänk på att vissa barnvagnsmodeller måste beställas i god tid. Var ska skötbordet stå? Vilken barnvagn har fått bäst i test? Måste vi ha en ny barnvagn? Vagga kanske ni inte behöver och spjälsängen kan ni kanske vänta med. Bilbarnstol är ett måste om barnet ska färdas i bil.

Boandet innebär kanske också att ni organiserar hemmet på andra sätt. Lagar trasiga möbler. Flyttar, bygger ut eller renoverar? Städar i källaren? Målar om och tapetserar? Eller kanske syr gardiner och vårdar kläder. Allt för att skapa ett välkomnande hem. Gör en lista på vad ni vill ska göras - men ställ inte alltför höga krav på er själva.







Av Therese Jonsson - 17 september 2012 15:06

   Henrys snygga sovstil och det är jämt också! ;)

Av Therese Jonsson - 5 september 2012 14:04

Klippte håret för någon vecka sedan, har vuxit en del nu.

Men såhär vart det.

Före:                   Efter:

 

Lite kan man sakna det långa håret, men just nu är de enbart skönt! 

 

 

Igår var jag & hälsade på dessa små! Underbaringar.

     

 

 


Nu ska jag iväg till Bollnäs för att handla med min mamma.



Puss & Kram 


Therese

   

Av Therese Jonsson - 5 september 2012 13:55

Har jag glömt & sagt att jag har två små söta katter här hemma?

Man känner sig som mamma för de är bara cirka 8 veckor, både svärmor & mamma tror att de är mindre än så.

Men nu börjar de bli fullfart på dem. Men de äter bara barnmat, precis vad som helst i barnmaten också + att de får välling i nappflaska morgon/kväll. I början åt de bara välling, 3-4 h i mellan + att jag fick kliva upp på natten.

Men i 3 nätter har jag ÄNTLIGEN fått sovit så känner mig utvilad på morgonen.



Henry :                         Saga:

          


Mysisar                             Saga

   



Presentation


Sambo och mamma till William

Jag heter Therese. Jag är 21 år. Jag bor i i hus med min sambo Erik och vår son William född 25 Nov-12
Jag och Erik har varit tillsammans sen 29 November 2010

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards