Alla inlägg under oktober 2012

Av Therese Jonsson - 19 oktober 2012 12:05

Denna natt har jag faktiskt kunna sovit skapligt! 

Vaknade inatt av att jag hade värk i ryggen, panik slag fick jag.

Men jag kände efter riktigt & efter en stund så gick det tillbaka..

Sen har jag inte känt nå mer i ryggen. (eftersom värken oftast startar i ryggen)

eller hur man ska säga.

Har inte haft nå mycket förvärkar inatt/idag heller, det känns bra! 

Men nu har mensvärken kommit istället, men hellre den än dessa onda förvärkar.


Har satt lösenord på min blogg pga jag kommer skriva om vad som händer dag för dag här nu.

Vill inte att alla ska kunna läsa det. 


Idag fyller min mamma år, men henne har vi redan firat.

Jag känner att jag vill göra nått med bara Erik, nått fint & mysigt.

Men orkar jag?

Jag vill så gärna! 

 


Igår sa 2 personer att min mage hade sjunkit.

en av dem var mamma, jag gick för att knäppa kort på magen för att se efter själv.

Men hon sa att de syndes mer när hon såg mig i verklighet.

Sen vet jag inte vilken vecka den brukar sjunka heller? 


 

Jag tycker inte den ser ut att ha sjunkit på denna bild?

Eller har den det?


 

Jag hittade en bild från början av graviditeten, dock har jag ju inte skrivit vilken vecka jag var i!

Klumpmaja!!



Av Therese Jonsson - 18 oktober 2012 15:48

Inatt har jag sovit nästan ingenting, värkarna fortsatte..

Var upp minst 10 gånger inatt, imorse somnade jag till kanske 2 timmar.

Vaknade av att jag kände värkar igen, igen å igen.

Ringde till förlossningen och berättade att jag hade haft diarré + kräkningar igår.

Sen hade jag temp på 37,8 egentligen ingenting så men var varm i hela kroppen & kinderna brände..

Sen att jag fortfarande var ÖM i hela magen & hade värkar.

Såklart fick jag åka igen återigen. 

CTG låg hjärtljudet bra & de syndes att sammandragningarna hade blivit mer än i tisdags.

Fick göra ultraljud för att kolla tappen osv. Den var på 30 mm och det var bra!

Men de kunde gå fort pga värkarna och så.


Men nu är jag hemma, de frågade om jag vela vara kvar hela dagen men jag kände att jag vela bara HEM!

Nu hoppas vi på att nästa gång vi får åka in om några veckor att det ska födas då! 

Börjar bli trött på att få åka dit å åka hem igen.



nog för denna gång! 



Puss & Kram

Av Therese Jonsson - 17 oktober 2012 06:46

VIlken dag kan man lugnt säga, började att jag klev upp klockan sju. 

Skulle följa med mormor till hc, när vi väl var klar där hade jag sjukgymnasten på schemat.

Så lämnade av henne, åkte hem & vilade ungefär 30 minuter sen for jag iväg igen.

Efter det så ringde mamma, sa att jag skulle komma till mormor för hon var hängig med yrsel osv. 

Åkte dit, tog hand om massa saker där, förstår inte vart jag fick orken ifrån pga förvärkar & ont neråt.

Jag försökte inte visa & försökte inte klaga, men min mamma & Daniel (brorsan) såg på mig vad som höll på att hända.


Mamma vela att jag skulle lägga mig på soffan hos mormor, men hon visste ju inget så jag vela åka hem.

Väl i bilen så kände jag, jag kanske borde ringa in och höra.. 
Där körde jag bilen själv & ringde till FL. 
Jag berättade som de var & hon hörde att jag åkte bil så hon frågade är du på väg hit nu?

Näe sa jag, jag kör hem sa jag. 
Men TOK, du måste komma in på en gång. Ska jag ringa ambulans?

Jises allt svartnade & jag kände att vafan KÖR JAG BIL & ÄR SÅHÄR?!


Ringde Erik, Ringde mamma & hon svarade som tur var på en gång.

Hon skrek såklart rakt ut, stackarn & ringde till Daniel som hade åkt för att jobba vidare...

Han fick vända, hämta mig, åka fort till Hudik. 

JÄVLA VÄG säger jag bara, nianfors... 

 


Kom in & han följde med in i väntan på Erik som åkte den andra vägen från jobbet.


Kom in fick ctg och visade att hjärtat på bebisen var som den skulle & visade även mina värkar.

Där låg jag säkert 1 h sammanlagt om inte mer, (ctg bara 20 min)

Började snurra, yra & må grymt illa. Ibland kände jag att jag klarar inte mer!!

Doktorn & BM kom in för att kolla & sa att de vela göra ultraljud på 2 sätt, ja ni fattar..

Magen och den andre väga!


Visade sig vara 3 CM kvar för bebisen ner liksom, men med mina förvärkar som jag hade så fick jag spruta för att skynda på lungorna på bebisen, fick med mig den andra sprutan hem som BM här ska ta på mig.

Fick även tablett som gjorde att värkarna skulle avta. 


Men den tabeletten äter jag inte igen, fy i huset vad dåligt jag mådde/mår.

Hjärtklappning, skakningar, illamående & kunde inte sova nå bra.

Var iofs rädd också, men de sa ju att fick man det så funkade tabletten..


Jag säger då bara det! 
FÖD I HUDIKSVALL, världens bästa doktorer & barnmorsker. 


Nu hoppas vi på att bebisen stannar kvar tillåtminstånde 37.


Jag pratade om hade jag fortfarande såhär ont där jag har nu, har ont lite mer stans men inget jag behöver gå in på. Så iallafall pratade vi om igångsättning vecka 36-37. 

Jag börjar bli nervös 4-5 veckor dit.....



nu ska jag försöka sova ÅTERIGEN. 

Telefonen ringer 08.00 för väckning för att ringa BM. 


Hoppas allt är bra med er & sköt om er för det ska vi göra!

Av Therese Jonsson - 10 oktober 2012 14:32

Natten som var inatt var HEMSK..

Har sovit knappt 1 h mellan gångerna!

Har varit hungrig, kissnödig, täppt i näsan, törstig, "förvärkar" eller hur man ska kalla det,

känns som mensvärk ungefär..

Men de är väl sånt som hör till, men 8 veckor till?!


Ska vara ärlig, jag var skit rädd när jag började känna "förvärkarna".

Drömde massa konstigt, att jag fick åka in & föda vecka 32.. Näe, inatt ska jag sova bättre.

Erik kunde ju inte heller sova, knäppte på tvn i sovrummet halv tre inatt för att vi inte kunde sova.

Trångt i sängen är de också, har ju katternas favoritplats bredvid mig.. 

Kan inte direkt slänga ut dem heller, mina små ögonstenar!

 

Idag fyller min mormor år, 

min mamma fyller också år fast den 19 så vi ska fira båda idag!   


Har hållt på sen igår med tårtorna. 


Hoppas på en bättre natt inatt!


Puss & Kram

 



Av Therese Jonsson - 10 oktober 2012 14:31

Barnet

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Vikt 2 kg.


Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppningunder senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Fråga barnmorskan. Hon kan informera dig om var, när och hur.



Pappa/partner

Trygghet blir viktigare när man väntar barn och det är vanligt att man som par ser över sin ekonomi och sina försäkringar. Hur är det med hem- och livförsäkring? Ska barnet försäkras? Sådant måste ni ta ställning till själva.

Prata redan nu om hur ni ska göra med föräldraledighet och uttag av föräldrapenning. Några vill ta ut ungefär lika. I andra familjer tar en part större delen. Motiven varierar. Ni har möjlighet att börja ta ut föräldrapenning redan från 60 dagar innan förlossningen, men tänk på att om ni tar ut dagar innan födseln så har ni färre dagar att ta ut efter. Hör med försäkringskassan om vilka regler som gäller.



Av Therese Jonsson - 5 oktober 2012 12:17

Barnet

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar.

Vikt 1 800 gram.



Mamma

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.




Hos barnmorskan/kontroller

I vecka 31 är det dags att besöka barnmorskan igen. Från vecka 31 sker besöken varannan vecka fram till vecka 40 om du väntar första barnet. Har du fött barn förut kan det räcka att komma lite mer sällan även nu. Sedan beror tätheten mellan besöken på om du går över tiden. Barnmorskan brukar nu lyssna på barnets hjärta, känna efter hur barnet ligger, kontrollera ditt blodtryck och hur livmodern och barnet växer. Kanske behövs ett extra urinprov eller blodvärde. Din partner är alltid välkommen att följa med.



Presentation


Sambo och mamma till William

Jag heter Therese. Jag är 21 år. Jag bor i i hus med min sambo Erik och vår son William född 25 Nov-12
Jag och Erik har varit tillsammans sen 29 November 2010

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards